Pilgrimsresan

9789170283277_200_pilgrimsresan_pocketFör många, många år sedan läste jag denna boken för första gången och jag som så många andra inspirerades av att vandra leden, Santiago de Compostela. Det var Paulo Coelho som åter igen gjorde vandringen populär med sin bok Pilgrimsresan. Leden har däremellan legat i glömska i massor med år i synnerhet som det inte varit populärt för den vanliga ”medelsvensson” att göra lika långa vandringar, men som sagt, det har blivit populärt igen. Inte att undra på när man läser boken.

Av någon anledning la jag boken åt sidan men hittade den av en slump när jag blev sjuk för sådär en sex år sedan och jag kunde inte motstå frestelsen att läsa om den. Lika bra är boken andra gången. Men nu bestämde jag mig för att ha som mål att när jag blir frisk ska jag vandra alla 82 milen som vandringen är i ursprung.

Det känns idag främmande att jag någonsin kommer klara av det. Det känns lika främmande som att jag skulle kunna bli frisk. Men jag tänker läsa om den för att hämta tillbaka min målsättning och försöka finna lösningar på att det som kan vara hinder för mig idag, som t ex stomipåsarna (hur kan jag transportera alla dess jag behöver för tre veckor i en ryggsäck där jag behöver alla andra förnödenheter.
Jag hoppas boken finns inne på biblioteket, för min är utlämnad till någon vän som antagligen tyckt den är lika bra som jag, för personen har glömt lämna tillbaka den och jag har glömt vem det var.

Min fatigue gör sig alltid påmind, men enligt mig en av de bästa böcker som skrivits.

Lämna en kommentar