Mitt läkarbesked

11068779_10152612642706193_604975943_nTvå av mina största stoltheter här i livet
Det ser inte så bra ut och om min onkolog jämför senaste  röntgenbilderna med augustis bilder har tumörerna klart ökat (körtlarna mellan lungorna) och kommer innan sommaren vara tvunget att opereras och göra ”konstgjord” andning på mig om inget görs åt dem nu.
Körtlarna har redan börjat trycka på höger lunga och matstrupe och är på väg mot den vänstra lungan med. Det är det som orsakar ett visst tryck på mig ibland, fast yogans andningsövningar hjälper mig fantastiskt mycket (även qigong).

 Med andra ord är det tämligen allvarligt.
I Levern är den metastas kvar som går att operera bort om inte situationen varit som den är nu och det har även tillkommit en liten men är oväsentligt just nu.
Lungorna i sig ser bra ut annars.
Ändtarmen kan man inte heller hitta något i.
Körteln som finns vid halsen står stil efter strålbehandlingen i juni 2014.
Med andra ord är det de körtlarna som finns i bröstkorgen som är akuta och mest allvarligt med.
Vi diskuterade fram och tillbaka olika behandlingsalternativ. Han kan inte lova mig att jag blir bättre av cellgifter, kan tom vara som jag flaggat för att jag blir sämre men ingen har facit i handen. Vi bestämde till slut en medelväg.
Jag kommer på fredag börja med ett medel som heter Avastin och är ett intravenös antikropp medel som jag får i syfte att strypa blodtillförseln till tumörerna. Tillsammans med detta får jag en cellgiftstablett (Xeloda) som är skonsammare än det han var inne på från början och ger mig förhoppningsvis mindre biverkningar. Dessa två tillsammans ska ha bevisad god effekt och med tur sliter den inte lika hårt på mig, även om det klart kommer påverka mig precis som ett vanligt cellgift, fast då i lägre dos.
Avastinet fick jag det första året  (2009), det gav mig skyhögt blodtryck men det får jag tabletter för. En evig rundgång med en massa olika mediciner som jag kommit att hata börjas igen.
Jag kommer få en återbesökstid till honom om cirka två veckor för vi hann inte prata klart om allt.
Numera kommer det bli tätare bevakning och uppföljningar på mig och i synnerhet till vi vet om det blir bättre i bröstkorgen.
Ja, inte så kul diagnos men tyvärr är det så det ser ut. Får försöka göra det bästa av dagarna och bara önska att det vänder.
Men det ska det göra!
Våren är på väg och vi går mot ljusare tider, det blir alltid lite lättare under denna årstid.
Vi är inne i pånyttfödelse, som alltid på våren och vi har mera energi i oss som jag ska ta tillvara på.

8 reaktioner till “Mitt läkarbesked

  1. Inga bra besked, men du verkar vara så stark o positiv. Precis som du säger , våren är på väg. Härligt med ljusare tider, det gör en mer positiv. Hoppas att du kan njuta av det så känns det kanske lite lättare för dej/ kram

  2. Karin, när jag läser blogg om ditt senaste läkarbesök blir jag klart berörd o ledsen.

    För vår del går det inte att operera Ulrika i Tyskland, metastaser + tumör i levern blir för stor del att avlägsna från levern att hon inte överlever en sådan op. Vi får ge våra tårar styrka tillsammans Karin💞önskar dig all Lycka till🙏Varma hälsningar till dig. Susanne.

    1. Hej,
      Tack!
      Vad otroligt ledsen jag blir när jag hör om Ulrika. Jag hoppas och önskar att det fanns ett bättre alternativ för henne men med en förhoppning att hon ändå ska få det hyfsat bra.
      Skickar er alla ett fång med styrkekramar
      Karin

  3. Hej Karin,

    jag beklagar Ditt resultat efter Dina senaste undersökningar. Det jag tycker är positivt är att Du verkar ha en mycket bra dialog med Din onkolog. Han/hon bestämmer inte bara vad som är nästa steg utan ni funderar tillsammans på för- och nackdelarna med olika terapier och sedan bestämmer DU, och så ska det vara. Har Du klarat Avastin tidigare, finns det ju goda chanser för att Du kommer att tåla det den här gången också. Jag önskar Dig all styrka Du behöver för att bege Dig in i kampen igen. Jag hoppas att Du har så mycket spansk sol kvar i kroppen att Dina friska celler kan hålla emot behandlingen.

    Varma kramar
    Tanja

  4. Tack Tanja för ditt stöd.

    Ja, jag är glad över min onkolog och oerhört tacksam att vi kan föra en dialog kring behandlingarna och att han verkligen lyssnar på hur jag känner. Han är en stor trygghet och kan min historia, det känns bra.
    Kram
    Karin

  5. Usch. Jag blir så ledsen för din skull och dina nära och kära. Du har en så otroligt positiv inställning hela tiden vilket säkert gör det lite lättare för dig. Jag beundrar Dig!!!! Jag är själv u ungefär samma sits son du och önskar att han hade iaf hälften av din positiva energi. Önskar dig all lycka och att du ska må så gott du kan.

Lämna en kommentar