Frågeformuläret

Här kommer frågorna och svaren jag hittills fått. Om nya frågor dyker upp i fortsättningen kommer jag komplettera dessa såklart.

OBS! Viktigt. Jag rekommenderar bara seriösa läkare med mångårig och ansedda sedan länge tillbaka kirurger. Om ni föredrar att hitta andra ber jag er kolla upp dem mycket noga och framför allt se till deras resultat. Det finns en del (dock inte många) som bara vill tjäna pengar men ofta märker man detta direkt. Men kontrollera dem noga.
Svaren jag ger är baserade på min erfarenhet och vad jag varit med om samt vad som gäller i min region Skåne. Det kan skilja sig i våra regioner. Det är nu 2-3 år sedan jag gjorde mina operationer och det skulle vara konstigt om allt är exakt lika idag, men grunden finns kvar.
Om ni bestämmer er för att ta kontakt med en kirurg och åker iväg kan ni fråga mig hur ni enklast gör när ni kommer på plats om ni vill ha hjälp med det.

  1. Fråga:
    Översatte jag  min journal, alla mediciner/behandlingar och diagnoser i mitt mail till prof. Adam eller prof. Passlick?
    Svar:
    Jag fick min journal på svenska och översatte den aldrig. Det behövdes inte.
    Jag hade markerat alla viktiga datum för behandlingar och när vi gjort en förändring. På det viset kunde jag snabbt se var det fanns något av vikt att berätta.
    Viktigt är att ha full koll på alla mediciner och veta dess huvudinnehåll. Det är oftast på latin och därför universal språk.
    Även viktigt att veta innan man åker iväg vilka prover man förväntas ha med sig. Det är enklare för oss att göra detta innan vi åker så vi har svaren  med oss. Detta kan ordinarie onkolog hjälpa till med.
    Provsvaren är också de på universal språk och behöver inte översättas.
  2. Fråga:
    Hur får jag min CD skiva med mina röntgenbilder på?
    Svar:
    Be i första hand din egen läkare om alla dina röntgenbilder på en och samma CD skiva. Samtliga tagna för den åkomma du söker för. Annars kan man kontakta röntgenavdelningen där man utfört röntgen på. Det kan i vissa fall ta upp till en vecka innan man får dem. Varje region tar olika betalt för skivorna om det inte är läkaren som ber om den så var beredd på det. Vid ett tillfälle trilskades de med mig och ville tvunget att min läkare skulle skriva under på att jag kunde få en skiva, men det är felaktig information.
  3. Fråga:
    Vad är viktigast att tänka på när du kontaktar professorerna.
    Svar:
    Att du har din CD skiva med röntgenbilderna, att du vet namnen på samtliga mediciner och behandlingar du får/fått och när du fått dem samt blodprovsvar i samband med möte.
  4. Fråga:
    Hur gör jag med CD skivan när jag fått den och hur kontaktar jag läkaren?
    Svar:
    Skicka CD skivan med rekommenderad post. Du kan inte själv öppna skivan så till vida du inte har detta program (sjukhusprogram). Maila sekreteraren eller läkaren direkt och berätta kortfattat vad du vill ditt händelseförlopp så kort det går utan att tappa mening och berätta att du skickat skivan. Kirurgen kommer på röntgenbilderna se hur det ligger till och det viktigaste informationen han/hon behöver. Allt annat är förstärkningar till vad bilderna visar.
  5. Fråga:
    Får man ett kostnadsförslag för den eventuella åtgärden/operationen  när man får svar om det går att operera?
    Svar:
    Ja, man får en kostnadsberäkning och den kan bli lite plus eller minus efter gjord operation beroende på hur allt går under operationstillfället/vistelsen på plats.
  6. Fråga:
    Hur gör man med betalningen, betalar man i förskott?
    Svar:
    Ja, alltid i förväg enligt anvisningar man får från respektive sjukhus.
  7. Fråga:
    Finns det möjlighet för en läkare i Sverige att skicka en remiss om second opinion eller remiss för operation till Freiburg?
    Svar:
    Har aldrig varit aktuellt i mina fall men jag ser inget som skulle hindra det. Kontakta er ordinarie läkare och diskutera detta. Om ordinarie läkare förordar detta är det er region som skickar er och bör i så fall rimligtvis också stå för kostnaderna som uppstår.
  8. Fråga:
    Kan patientens läkare kontakta  prof. Adam eller prof. Passlick för diskussion om patientens möjligheter för operation?
    Svar:
    Ja, självklart.
  9. Fråga:
    Vad händer när man landar i Tyskland alternativt Paris? Blir man upphämtad av personal eller tar man sig dit på egen hand?
    Svar:
    Man åker på eget ansvar och får ta sig själv fram och tillbaka till sjukhuset efter egen förmåga.
  10. Fråga:
    Finns det möjlighet för anhöriga att bo i närheten?
    Svar:
    Ja, men fråga sjukhuset vad som är bäst i ert fall med tanke på kostnader. Kan i vissa fall vara bättre att anhörig bor på hotell.
  11. Fråga:
    Ska man betala allting själv?
    Svar:
    Ja, om inte ens egen region eller Försäkringskassann säger ja till att ersätta behandlingen.
  12. Fråga:
    Vad händer om Försäkringskassan säger nej till operationen?
    Svar:
    Man får betala allt själv men själv gjorde jag en överklagan och fick rätt.
  13. Fråga:
    Hur söker man ersättning från Försäkringskassan?
    Svar:
    På FK hemsida ligger en ansökningsblankett både för att söka bidrag till second opinion som ersättning för hel behandling. Här hittar du direktlänken till information om vård utomlands:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard/!ut/p/a1/tZFRT4MwEMc_zR5Jr9BReOyiMjQubnM6eGkqJdgNCoOO6Le3LDMxMUN98J7u0t9d739_lKItSrXoVSGMqrUohzr1eeDC_WyGGQRrCCAO5-H1TehGOHYtkFgALgSDsf7NgqJnlKI006YxryjJam1ybbp8Ak2remGavO0mcDR1VQotbVpXXB55Y6u8FS3vRSv5l2eLC2O00gXvlfzkJO92x_3ADp81mZIoAeFhIn3XcQXOHJLl1BGYYIeQnGYeJQRe_LO4ke1_OM5J3GWEUfoNYD6GGM8f8XIxW13dTc_AyIETuyTlHgYIhwlREAHEDxsvemIuXS4xWv9R9e0vPFe7wyFl1rnBsTeDtv9vXVNtqsB7d_arALxpWXwASb0qrQ!!/dl5/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?urile=wcm%3Apath%3A%2Fcontentse%2Fprivatpers%2Futomlands%2Fom_du_planerar_vard_utomlands%2Fersattning_vid_planerad_sjukvard
  14. Fråga:
    Ska man göra en förhandsansökan?
    Svar:
    Ja, alltid så snart man planerar vården. Det kan ta många veckor innan man får ett svar och oftast bara någon vecka eller två innan man får operations/behandlingstid. Oftast hinner inte svaret komma innan man åker iväg, men man kan ringa och fråga vad som händer i ens eget fall då får du en indikation till vilket som är bästa att göra.
  15. Fråga:
    Kan man få ersättning för second opinion i utlandet?
    Svar:
    Ja, man har rätt att söka det var som inom EU. Men bara för vården, inte omkostnader.
  16. Fråga:
    Vad händer om man får avslag i förhandsansökan?
    Svar:
    I mitt fall vad gällde Paris överklagade jag. Det är då upp till de högre instanserna att svara. Den nya lagen gör att vi har rätt att få ersättning men fortfarande är det trögt. Med tanke på att vi numera börjar bli flera som gjort operationerna tycker jag det borde bli svårare att neka någon medan andra får ersättning. Man får dock vara beredd på att ligga ute med pengarna både ett och två år.
    Vi är flera som gjort operationen i Paris med leverresektion. Vi är några som fått ersättning och några som fortfarande kämpar för ersättning. Lika olikt som med övriga vården i Sverige.

 

Lämna en kommentar