Egen solkräm/olja

Spring-Summer_2014_by_Merlin2525 (1)

Som jag redan pratat om är jag inte glad för all solkräm man säljer och använder och tror mycket på den enorma forskning som Australien genomfört under en lång tid där det visar att det inte är solen utan krämerna vi använder som ökar hudcancern. Solen är som starkast i detta land och inte konstigt man gjort utredningen. Undersökningen har, vad jag vet, varit oberoende av företagsinblandning och därför ingen som kan vinna eller förlora på det.

Jag har själv i hela mitt liv aldrig använt en solkräm men efter att läst denna sida är jag beredd att ändra mig. Jag kan inte sola halsen på det område som blivit strålat utan att ha solskyddsfaktor, typ 50. Men med denna olja kan jag smörja mig hur mycket som helst utan att tänka på farliga ingredienser som tränger in i blodbanan.
Innan jag läste detta visste jag bara om kokosoljans faktor, men morotsoljan verkar som gjuten för mig.

Nu känns det genast mycket bättre med sol, sommar, värme och bad.

Här är länken:

http://www.enlagomdosgront.se/2014/06/25/sa-gor-du-egen-solskyddskram-och-solskyddsolja/

2 reaktioner till “Egen solkräm/olja

  1. Tusen tack för länken! Jag vet bara inte var man köper alla dessa fina oljor. När det gäller de skadliga effekterna av solskyddskrämer och -oljor, har amerikanska läkare även börjat varna för akut brist av D-vitamin hos i synnerhet barn som växer upp med alldeles för lite solstrålning på huden. För lite D-vitamin kan också bidra till att kroppen inte har kraft att bekämpa skadliga cellförändringar som när man får cancer.

    1. Hej Tanja,
      jag trodde att jag skulle kunna hitta dem där jag brukar handla mina ekologiska, naturoljor annars. Det finns i och för sig, men jag är osäker på om det är dessa oljor man menar, därför har jag skickat frågan till sidan som gjorde oljorna och hoppas på snabbt svar. Det är främst morots och hallonoljorna jag är osäker på även om jag kan hitta som att de säljs som bl a morotsolja. Vi avvaktar svar.
      Den amerikanska rapporten har jag inte läst, styrker vad vi misstänkt. tack för du delade med dig av den.

      karin

Lämna en kommentar